Monday, February 14, 2011

Getar

Dada ini bergetar dialun ombak berombak bergulung membongkarkan gelora di dalam.
Debar jantung ini semakin kencang perasaan berbicara mengadu domba tika bibir rapat mengenggam sebuah dendam.

Hati dihiris-hiris kembali berkuping.
Senyum yang kuhidang pada dulang perkenalan pada tetamu kesepian basah dipenuhi air mata.
Tanda soal, tanda seru berselang seli menamu jendela fikiran sesekali aku jenguk pada sayunya not-not kata yang lama aku getap pada keringnya bibir yang dahaga kucup cumbu.

Tetamu kesepian itu aku hidangkan dengan tarian duka yang diiringi nada dan muzika seolah-olah ria.
Kaki menapakkan rentak-rentak indah mengasyikkan sang peleka, sang ralit yang hanya memerhati mata adan bibir yang menguntum senyum.
Merekalah mangsa pada hiasan kulit muka padahal mereka tidak tahu ada titis.
Ada titis menjadi tompok lalu menjadi kolam, kolam kecil lalu membesar menjadi aliran.
Aliran itu menjadi sungai yang arusnya makin laju menerpa pada setiap penjuru sungai air mata itu.

Keriuhan tamparan air pada gigi tebing itu menjadi raungan ini lemas dalam riak-riak putih air yang terkorban pada dada sang batu.
Air yang pecah itu bangkit meneruskan perjalanan.

Mengalirlah... mengalirlah pada bumi tuhan maha subur.
Ke mana sahajakamu pergi pasti menghidupkan segala tumbuhan layu., tanah kontang, pohon gersang.
Senyummu mampu melekakan sang dahaga.
Bagai kekuatan dari kuasa maha besar segala kedukaanmu lupus.

Ke manakah akhirnya perjalananmu?
Sang Pusara akan menunggu detik pertemuan keramat kau heretlah saat dan minit yang telah dijanjikan.
Dan bila tiba waktu itu... ingatlah aku,
Rasa debar yang makin lemh bergetar...
sirami pusaraku dengan titis airmatamu.
Doakan aku sejahtera dari mulus kelopak bibirmu.
Aminkan dan doakan aku sejahtera.




Kamalia.
2.53 pagi
15 Feb 2011
Sunway

No comments:

Post a Comment