Wednesday, February 23, 2011

Mahu dan Kemahuan.

24 FEBRUARI 2011,
SUNWAY.
11.41 am.

Mahu dan kemahuan.
Aku susunkan kemahuan dalam ukiran kata-kata indah yang dilahirkan dari harum wangi kerinduan.
Kemahuan itu aku hidangkan di atas dulang angan yang kutatang sambil melirik senyum pada tetamu hati.

Dulang itu berisi secangkir mahu.
Manisnya setara madu.
Indahnya bak awan membiru.
Kuhidangkan untuk kamu tetamu hati yang aku tempatkan di kamar rindu.

Persilakan tetamu hati ,
Santaplah secangkir madu yang kupetik dari nektar kuntum senyumku padamu.
Hiruplah manisnya kasih biar basah bibir keringmu.

Pertemuan mahu dan kemahuan itu berlangsung di awangan.
Angin ciptaan tuhan menghembus perlahan mengerdipkan kelopak mata dan dalam tempoh sesaat itu mata kita bertemu.
Mahu mula mengisyaratkan kemahuan.
Kemahuan memaknakan isyarat.
Mahu dan kemahuan menguntum menjadi bunga
bunga menjadi putik, putik menjadi buah, buah menjadi benih lalu tumbuhlah pohon-pohon mahu dan kemahuan!

Soalannya?
Di manakah pohon mahu dan kemahuan itu akan kita lokasikan?
Di pintu hatikah?
Di jendela bibirkah?
Di taman matakah?
atau nun jauh di dasar kebun hati?


Pohon mahu dan kemahuan semakin membesar.
Rantingnya.
Dahannya.
Tunas lalu berdaun.
Di situlah pertemuan aku dan tetamu hati.
Di bawah rimbun pohon mahu dan kemahuan.
Bisikkan aku ranting-ranting kerinduan.
Belailah aku dengan dahan-dahan kasih sayang.


Mahu dan kemahuan bertemu dengan izin Tuhan.
Matahari,
Bulan,
Siang ,
Malam,
Saat,
Minit,
Jam,
Hari,
Minggu,
Bulan,
Tahun,
Dekad,
Abad,
Kurun,
Masehi....akan kusemai pohon itu.

Peliharalah hubungan ini.
Sinarlah rahmatMu.



Kamalia mengait kata,
Sunway.
11.54 pagi.

No comments:

Post a Comment