Saturday, March 19, 2011

Memeluk Harapan di Bawah Dada Alam 2

Kuheret tubuh ini melewati suria yang galak memancar bumi.
Seluruh anggota tubuh ini mengekori tubuh yang terheret itu.
Lokasi, latitut, longitut berubah mengekori heretan itu.

Kumandang lagu putaran juruhebah mencuit lubuk hati yang masih keruh berkelodak.
Kolam hati berombak, latitut longitud laluan kabur mengaburi pandangan.
Di bawah dada alam yang panas ini aku nyatakan pada anggota-anggota tubuh betapa aku ingin benar dipeluk alam.

Peluklah aku alam lalu bisikan lagu-lagu ketenangan.
Peluk dan hamparkan hamparan di tepian tasik airmata.
Biar aku lena didadamu menghirup bayu wangi dari pusara-pusara pejuang negara.

Peluklah aku alam,
Dodoikan aku dengan zikir selawat yang kau rakam dari surau usang tahlil buat serikandi yang gugur mempertahankan pertiwi.


Dadamu alam tidaklah sehebat zaman Tun Fatimah.
Namun aku masih selesa dalam pelukannmu.
Usaplah lembut rambutku dan hayunkan aku selaju buaian indah yang kau hias dari kuntum-kuntum layu yang kau kutip dari ladang kuntuman popi.


Lenakan aku alam.
Baringkan aku di dasar hatimu.
Timbuslah aku pada gembur gumpalan kerikil yang kau hancurkan dari deretan banjaran yanag memagari surau-surau uzur.
Talkin aku.
Tinggalkan aku menghadapmu dada alam.


Hukumlah aku dada alam.
Aku terlalu rindu mengakhiri derita yang kian lama kemarau kontang tanpa air mata.




Peluklah aku dada alam.
Lenakan kan aku dalam sendu tangis.
Selimutkan aku dengan kapan.




Kamalia.
20 Mac 2011
Suaikasih, Tun Hussien Onn.
11.19 pagi.

No comments:

Post a Comment